اولین استاد کیک و شیرینی در ایران چه کسی است؟

اولین استاد کیک و شیرینی در ایران
Rate this post

شاید معرفی اولین استاد کیک و شیرینی پزی در ایران و این که چه کسی، کجا و در چه سالی برای اولین بار متوجه طعم بی نظیر مخلوط آرد، روغن و شکر با چاشنی هایی نظیر وانیل، کاکائو، زعفران، گلاب و هل شد کار آسانی نباشد. اما امروزه میلیون ها انسان در سراسر ایران و جهان بدون توجه به تاریخچه پیدایش کیک و شیرینی، از خوردن انواع این خوراکی های خوشمزه با طعم و عطرهای مختلف لذت می برند.

می توان گفت شیرینی پزی در واقع یک هنر اصیل است که اوج زیبایی آن جادوی طعم و عطری است که با خوردن هر تکه از شیرینی حس می شود. در ادامه به تاریخچه کیک و شیرینی و اولین استاد کیک و شیرینی در ایران می پردازیم. چنانچه برای مجهز کردن کارگاه قنادی و شیرینی پزی خود به تجهیزات کارگاه شیرینی پزی گروه تولیدی کیانی نظیر دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره نیاز دارید همین امروز با ما تماس بگیرید.

همچنان با گروه تولیدی کیانی، طراح و سازنده انواع دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ،  دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت و غیره همراه باشید.

اولین استاد کیک و شیرینی در ایران

قطعا نمی توان اولین استاد کیک و شیرینی در ایران را به سادگی معرفی کرد. زیرا افراد زیادی در طول تاریخ در پیدایش انواع کیک و شیرینی و ایجاد حرفه ی قنادی به شکل امروزی نقش داشته اند. جالب است بدانید شیرینی پزی در فرهنگ غذایی ایرانی قدمت زیادی دارد و از این خوراکی محبوب در مناسبت های گوناگون از تولد و عروسی گرفته تا مراسم ختم به شکل های مختلف استفاده می شود. یکی از شیرینی های که مردم خاورمیانه همچون ایرانیان از دیرباز به طعم و عطر آن علاقه زیادی داشته اند؛ شیرینی های پر شهد یا پرملات با انبوهی از مغزها بوده است.

شیرینی پزی در ایران به قدری محبوب است که هر منطقه از کشور عزیزمان بر اساس سلیقه و ذائقه مردمانش شیرینی خاص خودش را دارد. به همین خاطر است که واقعا نمی توان اولین استاد کیک و شیرینی در ایران را معرفی کرد. به عنوان مثال قرابیه تبریزی یک شیرینی مشهور در منطقه آذربایجان شرقی است که با بادام، شکر و تخم مرغ تهیه شده و روی آن پر از مغز پسته و بادام است.

طرز تهیه شیرینی آلمانی

هر کدام از شهرهای ایران در پخت یک شیرینی به خصوص استاد هستند. برای مثال یزدی ها استاد پخت قطاب، کیک یزدی، باقلوا و همینطور پشمک یزدی و حاجی بادام هستند. کرمانشاهی‌ ها نیز خوشمزه ترین و بهترین شیرینی کاک، نان برنجی و نان خرمایی را درست می کنند. بنابراین اولین استاد کیک و شیرینی در ایران برای هر استان متفاوت است. مردم ایران معمولا هنگام سفر به شهرهای گوناگون ایران شیرینی های آن منطقه را به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود خریداری می کنند و به این ترتیب آوازه این شیرینی های خوشمزه در همه جا پخش می شود.

بررسی تاریخچه پیدایش شیرینی در ایران

طبق آنچه در کتاب های تاریخ آمده است در گذشته های دور در ایران قناد به کسی گفته می شد که در کار فروش قند و نقل و نبات بود اما در آن زمان قند خوب در ایران تولید نمی ‌شد و به علت بدون طعم بودن قندهای داخل کشور، از قندهای روسی و بلژیکی خوش طعم و عطر استقبال زیادی شده بود.

در آن زمان ناصرالدین شاه به خاطر کارهایی که به جهت تولید قند ایرانی انجام داد، نامش در تاریخچه پیدایش شیرینی در ایران به ثبت رسید. در اصل تلاش های او و رضاشاه به پیدایش کارخانه قند در ایران و رونق قنادی و شیرینی ‌پزی کمک زیادی کرد.

وفور قند و شکر باکیفیت در کشور از سال 1300 خورشیدی به بعد بوده است که مقدمه ای برای پیشرفت صنعت شیرینی پزی و کیک پزی کشور شد و منجر شد تا امروز یکی از مشهورترین سبک های شیرینی پزی را در جهان داشته باشیم.

برخی از معروف ترین شیرینی های قدیمی ایران که هنوز هم توسط استادان کیک و شیرینی در ایران پخته می شود و فروش قابل توجهی دارد عبارتند از: شیرنی مسقطی، گز، حلوایی، شکر پنیر، نان‌برنجی، نخودچی، شیرینی‌های مربایی، شیرینی بادامی، نان پنجره‌ای و غیره.

با توجه به پیشرفت صنعت شیرینی پزی از دیرباز تا به امروز اگر در حال حاضر قصد تولید انبوه انواع شیرینی و کیک را دارید باید از دستگاه های پیشرفته ی شیرینی پزی استفاده کنید. برای سفارش دستگاه دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ،  دستگاه رولت زن و دستگاه تارت با گروه تولیدی کیانی تماس بگیرید.

راه اندازی شیرینی پزی

معرفی بهترین استادان شیرینی پزی در ایران

همانطور که گفته شد معرفی اولین استادان کیک و شیرینی در ایران واقعا کار سختی است و تقریبا اکثر شیرینی ‌پزهایی که در طول تاریخ این طعم‌ های فوق‌العاده را خلق کرده‌اند، گمنام هستند. با این وجود نام یک نفر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به خاطر شیرینی ‌هایش مشهور است و آن شخصی به نام حاج‌ خلیفه علی رهبر است. استاد حاج‌ خلیفه علی رهبر یکی از بهترین استادان شیرینی پزی در ایران است که در سال 1295 خورشیدی با راه اندازی یک کارگاه شیرینی پزی کوچک در شهر یزد شیرینی ‌های بسیار مشهوری همچون انواع لوزها با طعم های گوناگون و همینطور کیک‌های یزدی، حاجی ‌بادام، قطاب، پشمک و غیره را تولید کرد.

اما شیرینی پزی در ایران فقط به استان یزد ختم نمی شود و در هر شهری از کشور عزیزمان شیرینی های خوشمزه مطابق با سلیقه ها و ذائقه های گوناگون در حال تولید است. برای مثل مردم شهر قزوین هم شیرینی ‌های بسیار خوشمزه زیادی دارند که از میان آنها می توان به باقلوای لوزی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان ‌برنجی اشاره کرد.

البته در ایران انواع شیرینی ‌های خارجی نیز بسیار باکیفیت و خوش طعم و عطر تولید می شوند و صنعت شیرینی پزی در ایران فقط به شیرینی های بومی داخل کشور محدود نشده است. امروزه کارگاه های قنادی و شیرینی پزی با تجهیزات خودکار و اتوماتیک شیرینی پزی انواع این شیرینی های خوشمزه را به صورت انبوه و با کیفیت بالا تولید می کنند. برای سفارش انواع دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره همین امروز با ما تماس بگیرید.

منبع: برگرفته از www.isna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
سایدبار Scroll To Top