تاریخچه نان بابکا

تاریخچه نان بابکا
Rate this post

نان بابکا نوعی از نان های حجیم، فانتزی و پرطرفدار است که با مغزهای متنوعی پخته می شود. می توان گفت نان بابکا نوعی نان مغز دار است که امروزه فیلینگ آن بیشتر شکلات صبحانه و خرده های شکلات تخته ای می باشد. به همین خاطر به یک نان صبحانه یا عصرانه بسیار لذیذ تبدیل شده است و اغلب در کنار چای یا قهوه سرو می شود. اما در گذشته این نان به صورت سنتی به جای شکلات با دارچین آماده می شد. در تاریخچه نان بابکا می خوانیم که اصالت این نان مربوط به یهودی های لهستانی می باشد، اما در طول تاریخ به مرور زمان در اروپا و آمریکا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده و دستورالعمل پخت آن نیز دچار تغییراتی شده است.

امروزه برای پر کردن داخل نان بابکا به صورت سلیقه ای عمل می کنند و از هر نوع ماده ای نظیر مربا، پنیر و مغزیجات برای فیلینگ نان بابکا استفاده می شود. در ادامه، تاریخچه نان بابکا یکی از انواع نان های حجیم و خوشمزه ی بین المللی را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر به تجهیزات کارگاه شیرینی پزی نظیر دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره نیاز همین امروز با ما تماس بگیرید. همچنان با گروه تولیدی کیانی، طراح و سازنده انواع دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ،  دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت و غیره همراه باشید.

آشنایی با تاریخچه نان بابکا

نان بابکا (BABKA) نوعی کیک بافته شده شیرین است که با خمیر مایه درست می شود. دارچین یکی از ادویه های بی نظیری است که برای پخت نان بابکا به صورت سنتی از آن استفاده می شود. اما علاوه بر دارچین، امروزه شکلات، میوه یا پنیر هم بین خمیر این نان قرار می گیرد. سپس قبل از پخت خمیر را گرد کرده و به صورت بافته شده برای قرار دادن در فر آماده می کنند. در تاریخچه نان بابکا پخت این نوع نان به جوامع یهودی لهستان، روسیه و اوکراین نسبت داده شده است. شایان ذکر است که بابکا در زبان لهستانی به معنای “مادربزرگ” است و شاید این نان به نوعی کیک عید پاک رایج در لهستان و غرب اوکراین اشاره دارد.

تاریخچه نان بابکا

اما جالب است بدانید این نان سنتی به قدری خوشمزه و خوش عطر بوده است که خیلی زود در اروپا، آمریکا و حتی خاورمیانه جایگاه ویژه ای پیدا می کند. طعم و عطر این نان با سلیقه ایرانی ها بسیار سازگار است و به همین علت ما نیز شاهد فروش نان بابکا در قنادی ها و کافه ها هستیم.

طبخ نان بابکا در قرن نوزدهم و بیستم

پخت نان بابکا در اوایل قرن نوزدهم در جوامع یهودی اروپای شرقی توسعه یافت. در آن زمان خمیر نان بابکا را با مربای میوه یا دارچین می پیچیدند و به صورت نان بافته شده می پختند. اوایل در این نان از  شکلات استفاده نمی شد، زیرا در آن زمان شکلات به طور کلی در دسترس نبود.

 با رواج پخت این نان در آمریکا در اواسط قرن بیستم کم کم از شکلات نیز در بافت خمیر نان بابکا استفاده شد. اما با این حال نام بابکا تا اواخر قرن بیستم در خارج از جامعه یهودی لهستان کمتر شنیده می شد. سپس نانوایی های سبک اروپایی در اواخر دهه 1950 در ایالات متحده نیز شروع به عرضه ی این نوع نان کردند و علاوه بر شکلات، برای پر کردن خمیر نان بابکای مختلف از دانه های خشخاش، خمیر کره بادام زمینی، پنیر و غیره نیز استفاده کردند.

خیلی زود محبوبیت بابکا در سراسر ایالات متحده و به ویژه در نیویورک افزایش یافت و به همین خاطر نانوایی ها و قنادی های زیادی در آمریکا اقدام به پخت و عرضه ی نان بابکا نمودند و با انواع مواد سنتی مانند دارچین، و همچنین مواد غیر سنتی مانند شکلات، نوتلا، سیب و پنیر مختص چیزکیک خمیر آن را پر کردند.

تغییرات تازه در نان بابکا

اگر شما هم به شیرینی و شیرینی‌پزی علاقه دارید، احتمالاً تا کنون نسخه ها‌ و روش های زیادی را برای پخت نان بابکا پیدا کرده اید. این نان حجیم، شیرین و لطیف است و یک میان وعده بسیار لذیذ و مقوی به شمار می رود. قنادی ها و برخی از نانوایی ها سال ها است که بابکای باکیفیت درست می کنند و طرفداران زیادی برای این محصول جذاب به دست آورده اند. امروزه برای پر کردن خمیر نان بابکا در آمریکا بیشتر از نوتلا یا شکلات با طعم و عطر فندق استفاده می شود.

نان بابکا، babka

بابکا از دیرباز در میان نان های لذیذ یهودیان بسیار مورد علاقه ی مصرف کنندگان بوده است. این نان یک خوراکی خوشمزه برای صبحانه یا حتی نوعی دسر و میان وعده برای عصر به شمار می رود. با این حال، این  نان در سال ‌های اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است و در سراسر دنیا انواع طعم های آن در دسترس قرار گرفته است.

بابکا خمیری مرطوب، کره‌ای، مخمری و فوق‌العاده لطیف دارد و خصوصیات آن با کیک، شیرینی و نان کروسان مشترک است. اگر شما هم می خواهید فروش محصولات جدیدی از این دست را به کسب وکار خود اضافه کنید، برای مجهز کردن کارگاه قنادی خود به تجهیزات کارگاه شیرینی پزی نظیر دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره همین امروز با ما تماس بگیرید.

نحوه آماده سای نان بابکا

اگرچه بابکای لهستانی و اوکراینی با دیگر انواع نان بابکا در سراسر جهان هم نام هستند، اما جالب است بدانید که ظاهر و آماده سازی هر بابکا به شدت متفاوت است. مثلا بابکای اروپای شرقی اغلب ضخیم تر بوده  و در یک تابه سنتی شکل گرفته و پخته می شود. در مقایسه، نوعی از نان بابکا که توسط نیویورکی ها پخته می شود شامل رشته‌هایی از خمیر مایه‌ای غنی است که در قالب نان بافته شده و پخته می شود.

یک خمیر غنی شده یا چند لایه که شبیه کروسان است و  با انواع پرکننده های شیرین مانند شکلات، دارچین شکری، سیب، پنیر شیرین، نوتلا، یا کشمش، پهن شده و سپس بافته می شود. در مرحله بعدی روی آن را شربت شکر می ریزند تا طراوت نان را حفظ کرده و نان مرطوب و لطیف بماند.

مواد درست شده و رول شده را داخل قالب و کاغذ روغنی می گذارند و خمیر را در اطراف آن می بافند. سپس روی مواد را  کاور کرده و اجازه می دهند تا دوباره حجم بگیرد. در نهایت روی خمیر با برس کره زده و خمیر بابکا داخل فر قرار می گیرد. برای سرو باید سطح نان کاملا طلایی رنگ شده باشد تا نان داغ و لذیذ به طور کامل آماده گردد.

منبع: en.wikipedia.org/wiki/Babka

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
سایدبار Scroll To Top