تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی

تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی
Rate this post

امروزه فرآیند اتوماسیون سازی، همه صنایع به ویژه صنایع غذایی را در سطح دنیا تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر طیف گسترده ای از تجهیزات و ماشین آلات برای تولید مجموعه وسیعی از کیک ها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرند. توجه به فن آوری های مدرن، استفاده بهترین راه حل های فنی و رویکردهای سفارشی منجر به افزایش اثر اقتصادی این ماشین آلات برای تولیدکنندگان کوچک و بزرگ صنایع غذایی منجمله کارخانه های تولید کیک و شیرینی شده است. آیا شما با تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی آشنایی دارید؟ ما می خواهیم بدانیم از چه زمانی ماشین آلات صنایع غذایی نظیر دستگاه های شیرینی پزی و کیک پزی در جهان گسترش پیدا کرده اند.

در ادامه به تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی نگاهی می اندازیم.

چنانچه برای مجهز کردن کارگاه قنادی و شیرینی پزی خود به تجهیزات کارگاه شیرینی پزی گروه تولیدی کیانی نظیر انواع دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره نیاز دارید همین امروز با ما تماس بگیرید.

تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی

همزمان با توسعه اقتصاد جهانی و ارتقای فناوری، صنایع غذایی جهان پیشرفت زیادی داشته است. جالب است بدانید هنوز هم فضاي زيادي براي آينده صنايع غذايي کشورها به دليل پیشرفت روز افزون فناوری و کامل تر شدن تجهیزات و ماشین آلات صنایع غذایی وجود دارد. چرا که توسعه تولید مواد غذایی همیشه بخش مهمی از برنامه دولت ها بوده است و صنایع غذایی به عنوان یکی از ملزومات حیاتی و اصلی ترین صنایع هر کشور شناخته می شود. بنابراین ارتقای کیفیت و ایمنی آن و پیشرفت مداوم سطح فنی تجهیزات مواد غذایی نیز همیشه مورد توجه بوده است.

دستگاه قنادی - دستگاه تولید شیرینی

می توان گفت یکی از صنایع مهم که در چند دهه اخیر با تغییر و تحولات زیادی روبرو بوده است، صنایع غذایی و حوزه بسته بندی محصولات غذایی است. اما تاریخچه ماشین آلات صنایع غذایی چیست؟ به طور کلی با ظهور انقلاب صنعتی تحول عظیمی در صنایع گوناگون نظیر صنایع غذایی به وجود آمد. این انقلاب صنعتی جهان را با تولید انبوه محصولات مختلف مواجه کرد. برای مثال اولین نمونه از ماشین آلات صنایع غذایی آسیاب‌هایی بودند که در قرن یازدهم اختراع شدند و با باد یا آب کار می‌کردند، این آسیاب ها در سراسر اروپا به جای گاو آهن سنگین مورد استفاده قرار گرفتند و در مقیاس بزرگ، دانه‌ها را به آرد تبدیل کردند.

اتوماسیون در صنایع غذایی: گذشته، حال و آینده

مانند بسیاری از دیگر صنایع، شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی نیز در طی سال ها در حال یافتن راه‌هایی برای بهبود بهره‌وری خط تولید خود در سراسر کارخانه با استفاده از اتوماسیون و ماشین آلات خودکار بوده اند. این اتوماسیون در کارخانه های مواد غذایی مدرن امروزی چه در پردازش مواد غذایی و چه در بسته بندی آنها وجود دارد.

فرآوری و بسته بندی مواد غذایی امروزی بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که در قرون وسطی شاهد آن بوده ایم و میزان کارایی آن بسیار بالاتر رفته است. حتی در همین لحظه که در حال مطالعه این مقاله هستید تصمیم‌گیرندگان صنایع بزرگ هنوز در حال طراحی سیستم‌ها و ماشین الاتی برای تکامل هر چه بیشتر صنایع غذایی هستند تا بتوانند نیازها و تقاضای مصرف‌کنندگان را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند. این به معنای ارتقاء تجهیزات موجود یا خرید تجهیزات جدید است.

اتوماسیون در صنایع غذایی: گذشته، حال و آینده

همانطور که ما به یک کارخانه فرآوری و بسته بندی مواد غذایی مدرن نگاه می کنیم، ماشین آلات مختلفی از جمله فرها و اجاق های خودکار، دستگاه های برش و شکل دهی خودکار، تجهیزات مرتب سازی، میکسرها و ماشین آلات مخلوط کن، تجهیزات پرکننده، تجهیزات بسته بندی و همینطور تعداد زیادی ربات های خودکار را مشاهده می کنیم که فرآیند خط تولید را تکمیل می سازند. برای نمونه شما می توانید این ماشین آلات را در کارخانه های تولیدکننده کیک های صنعتی بزرگ مشاهده نمایید.

تعداد کمتری از این تجهیزات حتی در کارگاه های قنادی کوچک نیز قابل مشاهده هستند.  به طور کلی در هر بخشی اتوماسیون صنایع غذایی برای رسیدگی به سطوح مورد نیاز کنترل کیفیت، افزایش سرعت تولید، مقابله با کمبود نیروی کار و سودآوری کلی بسیار مهم است. (اگر برای مجهز کردن کارگاه قنادی و شیرینی پزی خود به انواع دستگاه قنادی ، دپازیتور شیرینی ، دستگاه قیف زن ، دستگاه برش کیک ، دستگاه رولت زن ، دستگاه تارت زن و غیره نیاز دارید همین امروز با ما تماس بگیرید.)

آینده صنایع غذایی چگونه خواهد بود؟

امروزه مشاغل در فرآوری مواد غذایی از روش های سنتی و کار یدی، یعنی جایی که کارگران در کنار نوار نقاله برای چیدن، دسته بندی و بسته بندی مواد غذایی می نشستند به اپراتورهایی که تنها فرآیندها را در اتاق کنترل با توجه به سرعت، کارایی و کیفیت تجهیزات نظارت می کنند، تغییر پیدا کرده اند. امروزه اتوماسیون با ماشین آلات صنایع غذایی از برداشت شروع می‌شود و مستقیماً در زنجیره تامین حرکت می‌کند و حتی تا نحوه تحویل محصولات به مصرف کنندگان را نیز شامل می شود.

خط تولید قنادی صنعتی تمام اتوماتیک

همچنین با نگاهی به آینده، قطعا باید انتظار داشته باشیم که اتوماسیون بیشتری را در کف کارخانه های فرآوری مواد غذایی شاهد باشیم. به همان دلایل مشابهی که از خط تولید قبل از قرون وسطی به روش های مدرن امروزی حرکت کرده ایم.  تنها تفاوت این است که باید بتوانیم استفاده از هوشمند ترین و سریع ترین تجهیزات خودکار جدید را در بخش صنایع غذایی پذیرا باشیم. تولیدکنندگان به خوبی از چالش های امروز و فردا آگاه هستند و محصولات جدید و نوآورانه ای را برای خودکار کردن هر فرآیند ممکن در کارخانه های تولید محصولات غذایی توسعه می دهند.

تقاضاهای جدید همچنین در مجموع مهارت های تولیدکنندگان را برای فرآوری مواد غذایی به سطح بالاتری برده است و همینطور همچنان به ساختن ماشین آلات صنعتی با قابلیت های بیشتر نیاز دارد. به این ترتیب بدون توجه به نوع محصول یا نحوه بسته بندی آن، اتوماسیون راه خود را در کل فرآیند صنایع غذایی پیدا کرده است.

منبع: برگرفته از  www.foodprocessing.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
سایدبار Scroll To Top